Psykoterapeuter fortæller

Hvordan anvender man egentlig en 4-årig kognitiv psykoterapeutuddannelse? Det kan man godt spørge sig selv om. Der er mange måder, hvorpå uddannelsen kan anvendes. Nicolai Schierning og Kasten Sigvaldason færdiggjorde deres 4-årige uddannelse i kognitiv terapi i 2017. De fortæller her om, hvad de har fået med sig fra Wattar Gruppens kognitive psykoterapeutuddannelse.  

Kognitiv terapi udvikler

Både Nicolai og Karsten har erfaring indenfor behandling af misbrugsproblemer. De har arbejdet på området i henholdsvis 12 og 18 år, hvor de begge har været ansat de seneste 7 år hos Gladsaxe rusmiddelcenter.

”Min sagsstamme indeholder pt. ca. 25 borgere med personlige sårbarheder, hvortil de yderligere er plaget af et rusmiddelbrug.”, fortæller Nicolai Schierning om sit arbejde.

De drager begge stor fordel af de kognitive metoder, som de har fået gennem Wattar Gruppens uddannelse.

”De seneste 4 år, hvor jeg har uddannet mig til kognitiv psykoterapeut, har min faglighed været i rivende udvikling. Ved at praktisere mine nye færdigheder kan jeg nu lave skarpe personlige terapeutiske sagsformuleringer og behandlingsforløb på et højt fagligt niveau.”, fortæller Nicolai Schierning og fortsætter.

”Jeg oplever mig nu til fulde at være klædt på til de faglige udfordringer, som jeg møder til daglig. Lige fra alvorlige personlighedsforstyrrelser til moderate problemstillinger.”

”Det er fantastisk, at den kognitive metode som fundamentet kan tages så effektivt i brug for stort set alle psykologiske problemstillinger. At den så yderligere kan metode tilpasses til konkrete sårbarheder, det er virkeligt imponerende”, fortæller Nicolai Schierning om sin anvendelse af den viden, som han har fået med fra Wattar Gruppens 4-årige psykoterapeutuddannelse.

”Den 4-årig uddannelse som kognitiv psykoterapeut har givet mig en dybere forståelse af de kognitive metoder, som er en stor del af misbrugsbehandling, og jeg har ladet værktøjerne arbejde for mig, hvilket har forandret og forbedret mit arbejdsmiljø”, fortæller Karsten Sigvaldason om, hvad uddannelsen har givet ham.

Ikke kun det faglige

De to terapeuter har fået en masse ud af deres uddannelse i kognitiv terapi på et fagligt niveau. Den har dog samtidige givet mere end bare faglige kompetencer til de to terapeuter.

”Ud over, at det naturligvis kommer mine klienter til gode, har det betydet et stort løft i min arbejdsglæde”, fortæller Nicolai Schierning.

At uddannelse ikke alene kan være gavnlig på det professionelle plan, er Karsten Sigvaldason meget enig i. Det kan også hjælpe på det personlige plan:

”På et personlige plan har det gjort, at jeg føler mig mere sikker, når jeg sidder i terapeutstolen.”, siger Karsten Sigvaldason om sin nye viden indenfor kognitiv terapi.

Skrevet af: Valdemar Stengaard Hansen