Dr. Fiona Kennedy underviser på Specialistuddannelsen i integration af DBT i kognitiv terapi.
Når den britiske psykolog og Dr. Fiona Kenndy underviser på Wattar Gruppens specialistuddannelse i kognitiv terapi, bringer hun både solid klinisk erfaring og et skarpt blik for integration af metoder.
Fiona har i mange år arbejdet med mennesker med alt fra angst og PTSD til spiseforstyrrelser, psykoser og personlighedsforstyrrelser – og hendes hovedretning har altid været kognitiv adfærdsterapi (CBT). Hun underviser i det, hun selv kalder CBT+: en integrativ tilgang, der forener klassisk CBT med ACT, CFT og Dialektisk Adfærdsterapi (DBT).
På specialistuddannelsen er det netop DBTs bidrag, hun formidler – og hvordan det kan anvendes og kombineres med andre evidensbaserede retninger i en kognitiv ramme. Det handler om at skabe sammenhæng – både i teori, i praksis og i relationen til klienten.

DBT som integrativ metode i moderne CBT
Dialektisk Adfærdsterapi (DBT) blev oprindeligt udviklet til behandling af borderline personlighedsforstyrrelse, men anvendes i dag bredere til andre problemstillinger hvor der er behov for følelsesregulering. Fiona Kennedy understreger, at DBT ikke står i modsætning til CBT – tværtimod.
I undervisningen bliver deltagerne præsenteret for konkrete strategier fra DBT og perspektiver på, hvordan disse teknikker integreres i en kognitiv forståelsesramme. Det giver en praksisnær og samtidig teoretisk forankret tilgang, som mange deltagere fremhæver som særligt brugbar.
Fra metodevalg til faglig refleksion
Fiona Kennedy påpeger, at terapeuter i dag har adgang til mange evidensbaserede retninger – men sjældent får støtte til at forbinde dem i en samlet og meningsfuld praksis.
“Vi har brug for rum til at tænke over, hvordan vi arbejder. Hvilke valg vi træffer – og hvorfor. Det er ikke nok at samle teknikker; det skal give mening.”
I undervisningen bliver deltagerne præsenteret for konkrete strategier fra DBT og perspektiver på, hvordan disse teknikker integreres i en kognitiv forståelsesramme. Det giver en praksisnær og samtidig teoretisk forankret tilgang, som mange deltagere fremhæver som særligt brugbar.
Faglighed, nysgerrighed og engagement i undervisningen
Kennedy har undervist internationalt i mange år, men beskriver Wattar Gruppens specialistuddannelse som noget særligt:
“Deltagerne her er meget kompetente, og vigtigst af alt – de er nysgerrige. De vil integrere nyt og tænke videre. Det skaber en undervisningssituation, hvor der er plads til både metode og refleksion.”
Hun fremhæver også den åbenhed og samarbejdsånd, hun møder fra uddannelsens faglige ledelse, som en væsentlig del af helheden. Fiona siger at uddannelsen er med helt fremme i udviklingen af det kognitive felt, med emner som kulturel sensitivitet og forståelse for udviklingstraumer.
Et fag i bevægelse – og en uddannelse, der følger med
Fiona Kennedy peger på, at det terapeutiske felt er i konstant bevægelse, og at vi som fagpersoner har ansvar for at følge med.
Aktuelt er Fiona optaget af begrebet “coherence” – psykologiske sammenhængskraft – og hvordan man, inspireret af modeller som Internal Family Systems Therapy, ud fra kognitive principper kan arbejde med forskellige dele af klienters indre verden og selvforståelse.
“Vi skal turde inddrage nye perspektiver samtidig med at vi bevarer vores faglige forankring.”
Specialistuddannelse i kognitiv terapi – med internationale kræfter og faglig dybde
Dr. Fiona Kennedy er en af flere internationalt anerkendte forskere, klinikere og undervisere på Wattar Gruppens 2-årige specialistuddannelse i kognitiv terapi.
Uddannelsen er udviklet for psykologer og andre fagprofessionelle, der ønsker at fordybe sig i moderne CBT – ikke kun som metode, men som et felt i bevægelse. Her undervises der i både klassisk CBT og nyere retninger som ACT, CFT, MBKT og metakognitiv terapi – med vægt på integration, refleksion og klinisk anvendelse.
Undervisningen foregår i moduler og inkluderer både praksisnære undervisningsdage og supervision. Det skaber mulighed for, at deltagerne kan udvikle deres faglige ståsted og styrke deres terapeutiske færdigheder – uanset om de er tidligt i karrieren eller har mange års erfaring.
🔹 Uddannelsen er godkendt af Dansk Psykologforening.