Uddrag af studiebeskrivelse

4-ÅRIG UDDANNELSE TIL KOGNITIV PSYKOTERAPEUT

Wattar Gruppen, Kognitivt Psykologcenter, Holbergsgade 14, 4. sal, 1057 København K.

Denne studieordning er for dig, som er påbegyndt din uddannelse efter 1. august 2024:

Wattar Gruppen, Kognitivt Institut har i en lang årrække uddannet, trænet og superviseret studerende i anvendelsen af kognitiv terapi. Vores uddannelser i kognitiv terapi giver de studerende viden og færdigheder, som de kan bruge i deres daglige arbejde med patienter, klienter og brugere. Ved at følge og gennemføre alle fire år samt bestå alle eksaminer på uddannelsen i kognitiv terapi, opnår man titel af Kognitiv Psykoterapeut fra Wattar Gruppen.

Du vil undervejs i din uddannelse blive præsenteret for forskellige psykoterapeutiske modaliteter indenfor den kognitive adfærdsterapeutiske og den humanistiske tradition bredt set. Der er tale om en efteruddannelse, som bygger videre på dine faglige erfaringer fra en mellemmenneskelig sammenhæng. Det er uddannelsens formål, at du som studerende trinvist og gradvist opbygger et repertoire, uddyber og raffinerer din viden, færdigheder og kompetencer.

Det overordnede formål med Wattar Gruppens uddannelse til kognitiv psykoterapeut er at kvalificere personer med en social-, sundhedsfaglig eller pædagogisk baggrund til at udføre psykoterapi på et kognitivt adfærdsterapeutisk grundlag.

Gennem undervisning, træning og supervision tilegner deltagerne sig psykologisk og psykoterapeutisk viden, praktiske færdigheder og terapeutiske kompetencer, der gør dem i stand til at udføre etisk ansvarlig, sikker og effektiv kognitiv psykoterapi i praksis (jf. Psykoterapeutforeningens retningslinjer).

De studerende opnår viden, færdigheder og kompetencer til at kunne behandle af en lang række forskellige klientgrupper og lærer at udføre sagsformuleringer der sikrer, at de studerende forstår den enkelte patient, klient eller brugers behandlingsmæssige behov og kan møde disse på kvalificeret kognitiv vis.

I 2004 opstillede Socialministeriet, Undervisningsministeriet og Sundhedsministeriet kvalitets­kriterier for private psykoterapeutuddannelser. Formålet med at udarbejde kriterierne var primært at synliggøre for borgerne, hvilken kvalitet, der bør være i disse uddannelser.  

Wattar Gruppen følger disse kvalitetskriterier og blev 1. maj 2010 første gang eksternt certificeret til at opfylde samtlige kriterier gennem analysefirmaet Reflektor, som var hyret af Dansk Psykoterapeutforening (DPFO) til dette formål. Senest i 2019 er Wattar Gruppen gen-certificeret af Reflektor. Den 1-årige uddannelse i kognitiv terapi er eksternt certificeret som en del af den 4-årige uddannelse i kognitiv terapi.

Da Wattar Gruppens uddannelse til kognitiv psykoterapeut er godkendt af Dansk Psykoterapeut Forening, kan den studerende, efter at have gennemfører uddannelsens fire år samt bestået alle eksaminer, søge om optag ved Dansk Psykoterapeut Forening, og derved opnå retten til at benytte titlen Psykoterapeut MPF. 

§8.1: Generelle optagelseskriterier

Ansøgere til uddannelsen er primært ansat/beskæftiget inden for et felt, hvor det er muligt at anvende den kognitive adfærdsterapi i forbindelse med deres daglige arbejde. Dette er typisk på hospitaler, institutioner og i projekter eller lignende, hvor ansøgeren arbejder sammen med egne og andre faggrupper, og hvor der er mulighed for at anvende teorien i praksis.

Optagelseskriterierne til Wattar Gruppens uddannelse til kognitiv psykoterapeut stemmer overens med de til enhver tid vedtagne kriterier til optagelse som medlem i Dansk Psykoterapeut Forening. Kriterierne for optagelse i Dansk Psykoterapeut Forening kan findes her.


§8.2: Kvote 1
Ansøgere med en relevant uddannelses- og erhvervs­baggrund, der svarer til en professions­bachelor eller en videregående akademisk uddannelse. Uddannelsen er af psykologisk, pædagogisk eller sundhedsfaglig karakter, fx sygeplejerske, ergoterapeut, fysioterapeut, lærer, pædagog, socialpædagog, socialrådgiver, praktiserende læge, psykiater, psykolog, el.lign.

Ansøgere skal desuden have erhvervserfaring inden for sin grunduddannelses fagområde svarende til mindst tre års fuldtidsarbejde.


§8.3: Kvote 2 (dispensation)
Ansøgere med en uddannelse på minimum professionsbachelorniveau, der ikke er af psykolo­gisk, pædagogisk eller sundhedsfaglig karakter.

Ansøgere på kvote 2 skal desuden have erhvervserfaring svarende til minimum tre års fuldtidsarbejde inden for et job med mellemmenneskelig kontakt. 

Ansøgere på kvote 2 optages på uddannelsen efter en konkret vurdering, der gives ud fra en helhedsbetragtning, hvor også uddannelsesniveau, alder, modenhed, motivation, og erhvervs­erfaring klarlægges og vurderes.


§8.4: Kvote 3 (særlig dispensation)
Ansøgere, hvor grunduddannelsen ikke er af psykolo­gisk, pædagogisk eller sundhedsfaglig karakter, på kandidat- eller professionsbachelorniveau.

Ansøgere på kvote 3 skal have en grunduddannelse af mindst tre års varighed.

Ansøgere på kvote 3 skal desuden have mindst fem års erhvervserfaring (lønnet/ulønnet) med mellemmenneskelig kontakt, ex fra ledelse med personalekontakt, sociale projekter, netværksgrupper, rådgivning, støtte-kontakt, vejledning o.lign.

Ansøgere på kvote 3 optages på uddannelsen efter en konkret vurdering, der gives ud fra en helhedsbetragtning, hvor også uddannelsesniveau, alder, modenhed, motivation, og erhvervs­erfaring klarlægges og vurderes. Ligeledes gennemføres et individuelt optagelsesinterview med ansøgeren.

§13.1: Optagelsesprocedure – ansøgning & indskrivning
Ansøgere skal kunne dokumentere at de har en vis viden om psykologiske og terapeutiske principper gennem fx deres uddannelse, relevante kurser og (erhvervs)erfaring. Ansøgere, der søger om optagelse på ét af uddannelsens år, skal indsende ansøgningsskema med behørig dokumentation som angivet på ansøgningsskemaet. Alle ansøgere skal vedlægge opdateret CV, relevante kursus- og uddannelsesbeviser og en beskrivelse af eventuelle tidligere erfaringer med kognitiv terapi.

Ansøgere fra kvote 2 og 3 bliver optaget efter en konkret vurdering, og kan i tillæg blive indkaldt til en personlig samtale (krav for ansøgere på kvote 3).

Alle ansøgninger gennemgås af Wattar Gruppen, og al optag godkendes af uddannelsens faglige leder. Umiddelbart herefter vil ansøger få besked om optag. Hvis ikke ansøger kan optages, vil ansøger modtage en begrundelse for afslag på optagelse.

Kontraktmæssigt tilmelder de studerende sig til uddannelsen for ét år ad gangen. Det betyder, at der skal indsendes ansøgning for hvert nyt studieår.


§13.3: Pris & studieafgift
Uddannelsesafgiften beløber sig pr. august 2024 til kr. 45.6500,- for År 1, og kr. 47.900,- pr. år for År 2 og 3. Dette beløb dækker undervisning, supervision, selvrefleksion, færdig­heds­træning i grupper, eksamen samt delvis forplejning (kaffe/te og kage/frugt) for det enkelte studieår. År 4 beløber sig til kr. 41.000,-.  Dette beløb dækker undervisning, supervision, selvrefleksion, færdig­heds­træning i grupper samt delvis forplejning (kaffe/te og kage/frugt). Eksamen på År 4 afregnes særskilt med 15.000,-. Dette beløb dækker vejledning samt intern og ekstern censor.

Uddannelsesafgiften betales i en eller to rater pr. år eller efter individuel aftale, som angivet på ansøgningsskemaet.

Herudover kommer obligatoriske, tværgående tilkøb, som fordeler sig over uddannelsen. Det drejer sig om 5.000,- for de fem obligatoriske forskningsmoduler samt supervision af træningsklienter. Du kan læse mere om supervision af træningsklienter under § 14.1.6. Dette afregnes særskilt.

Endvidere stilles krav til, at den studerende gennemfører minimum 40 timers uddannelsesrettet individuel terapi i forbindelse med uddannelsen. Du kan læse mere om kravene til egenterapi under § 14.1.7. Terapien afregnes direkte med den valgte psykolog eller psykoterapeut.

§13.3.1: Øvrige afgifter
De studerende skal endvidere forvente udgifter til bøger og kopiering.

Mindre priskorrektioner kan forventes.


§13.4: Studieaktivitetskrav
Wattar Gruppen stiller krav til, at den studerende viser en interesse i at arbejde med emnerne og deltager aktivt i undervisningen. Herudover skal den studerende være indstillet på at arbejde i grupper og deltage i rollespil samt praktiske øvelser.

Den studerende skal påregne tid til hjemmearbejde, som for det meste vil bestå i læsning af tekster og forberedelse af oplæg til lektionerne. Forberedelsestiden anslås til ca. én dag pr. undervisningsdag.

§13.4.1: Aktiv deltagelse & forberedelse
Wattar Gruppen stiller krav til, at den studerende viser en interesse i at arbejde med emnerne og deltager aktivt i undervisningen. Herudover skal den studerende være indstillet på at arbejde i grupper og deltage i rollespil samt praktiske øvelser.

Den studerende skal påregne tid til hjemmearbejde, som for det meste vil bestå i læsning af tekster og forberedelse af oplæg til lektionerne. Forberedelsestiden anslås til ca. én dag pr. undervisningsdag.

§13.4.2: Fremmøde med fraværsregistrering
For at kunne gennemføre uddannelsen og indstille sig til eksamen skal den studerende have minimum 80% fremmøde, målt i procent deltagelse i undervisningstimer.

Wattar Gruppen fører protokol ved hver undervisningsgang, og fraværsprocent opgøres løbende.

§14.1: Uddannelsens tilrettelæggelse
Sammenlagt giver uddannelsens 4,5 år et forløb, som opfylder de tværministerielle kriterier til indhold og sammensætning. Wattar Gruppens Kognitive Psykoterapeutuddannelse består af i alt 761 konfrontationstimer over fire år, fordelt på:

  • 671 timer ved Wattar Gruppen
  • 50 timers forskningsmoduler
  • 40 timers uddannelsesrettet individuel terapi (egenterapi).

Konfrontationstimer ved Wattar Gruppen
Wattar Gruppens Kognitive Psykoterapeutuddannelse består af i alt 671 konfrontationstimer ved Wattar Gruppen over fire år, fordelt som følger:

  • Teori og metode (herunder færdighedstræning): 348 timer
  • Supervision: 153 timer
  • Selvrefleksion: 120 timer
  • Supervision af træningsklienter: 50 timer



§14.3.1: År 1 – 1 årig uddannelse i Kognitiv Terapi
Den 1-årig uddannelse i Kognitiv Terapi (År 1) er en 1-årig grunduddannelse, som giver de studerende en bred viden og grundlæggende faglige færdigheder. Undervisningen veksler mellem teorigennemgang, oplevelsesorienteret undervisning, praktiske øvelser og færdighedstræning. Supervisionen foregår i grupper og er baseret på de studerendes egne erfaringer og problemstillinger fra deres arbejdssituation. Selvrefleksionen foregår i grupper, ledet af en psykolog.

Uddannelsen er tilrettelagt så de studerende får en grundig, basal introduktion og kendskab til den kognitive teori og metode samt introduceres til relevante psykologiske emner. Den kognitive teori indlæres ud fra den kognitive forståelse af angst, depression, selvværd, sorg, krise og traumer, og metoden trænes gennem øvelser, som tager udgangspunkt i disse emner.

Mål for læringsudbytte
Formålet med Wattar Gruppens 1-årige uddannelse i Kognitiv Terapi er at give de studerende forudsætninger for at kunne anvende kognitiv terapi i deres daglige arbejde.


§14.3.2: År 2 
Uddannelse til Kognitiv Psykoterapeut, År 2, er det første år af et 3,5-årigt overbygningsforløb.  Undervisningen tager udgangspunkt i to moduler: Moderne CBT og kognitiv terapi i grupper.

Supervisionen sigter mod at give de studerende kognitive færdigheder, sagsformulering, sokratisk dialog, verbale og adfærdsmæssige undersøgelsesmetoder. Selvrefleksionen på dette år vedrører den oplevelse af de gruppeprocesser, der udspiller sig i de gruppeforløb, de studerende er en del af. 

Mål for læringsudbytte
Målet med År 2 af Wattar Gruppens uddannelse til Kognitiv Psykoterapeut er, at de studerende får færdigheder til at integrere teoretisk viden, modeller og strategier fra de nyere retninger med den klassiske kognitive model samt grundig viden og praktisk erfaring med udførelse af kognitivt gruppearbejde; indhold, form og processer.


§14.3.3: År 3
Uddannelse til kognitiv psykoterapeut, År 3, er det andet år af et 3,5-årigt overbygningsforløb. I løbet af År 3 udvider de studerende deres færdighedsrepertoire gennem inddragelse af teorier og metoder fra transdiagnostisk og procesbaseret kognitiv adfærdsterapi. Vi gennemgår teorier og træner nye metoder, som komplementerer den ’klassiske’ kognitive teori og metode.

Vi har fokus på arbejdet med de problemfastholdende processer inden for de psykologiske emner som kognition, emotion, motivation m.m.

Supervisionen på tredje år vægter fortsat, at deltagerne tilegner sig kognitive færdigheder, og bliver sikker i grundelementerne – men også, at de begynder at anvende metoder fra de nye retninger. I selvrefleksion får deltagerne mulighed for at afprøve metoder fra transdiagnostisk og procesbaseret kognitiv adfærdsterapi. Deltagerne lærer at fastholde egenomsorg og opbygge ’robusthed’ i arbejdet som psykoterapeut.

Mål for læringsudbytte
Målet med År 3 af Wattar Gruppens uddannelse til Kognitiv Psykoterapeut er, at de studerende opnår viden om transdiagnostisk kognitiv adfærdsterapeutisk tilgang samt evner at udarbejde af sagsformuleringer og behandlinger ud fra et transdiagnostisk og procesbaseret kognitivt adfærdsterapeutisk perspektiv.


§14.3.4: År 4
Uddannelse til kognitiv psykoterapeut, 4. år, er det tredje og afsluttende overbygningsår. År 4 har fokus på forandring, livslang udvikling og vækst med afsæt i forståelse og behandling af traumer og kriser i kognitivt perspektiv. De studerende lærer hvordan de kan støtte klienter i at arbejde med udviklingsprocesser, der går på tværs af problemområder og livsfaser. Vi arbejder også med inddragelse af kontekstrelaterede indsatser, herunder styrkelse af oplevelsen af samhørighed dels gennem naturterapi og dels gennem styrkelse af nære sociale relationer i parterapi.

På År 4 undervises der også i kognitiv behandling af mere komplekse problemstillinger, som kompleks depression og spiseforstyrrelser. Vi arbejder også direkte med case-gennemgang, diskussion og valg af de mest relevante interventioner, hvor vi i fællesskab dykker ned i kernen af cases og diskuterer, hvordan vi vælger og anvender de mest relevante strategier. For at øge indlæringen og evnen til formidlingen af principperne er der også dage med deltagerpræsentationer.

År 4,5
Inden den studerende kan opnå titel som Kognitiv Psykoterapeut fra Wattar Gruppen, skal man aflevere og bestå alle eksamer. I uddannelsens sidste halve år skriver den studerende sin afsluttende hovedopgave.

§16.1: Generelt om eksamen
Eksamensopgaver og -former for de forskellige år er udvalgt således, at det gør det muligt at vurdere, om de studerende har opnået viden, færdigheder og kompetencer, som korresponderer med det videns-, færdigheds- og kompetenceniveau, de studerende forventes at være på ud fra den trinvise og gradvise udvikling, de gennemgår under uddannelsen.

År 1 er således en ren skriftlig opgave, hvor de studerende refererer teori og metode.

År 2 arbejdes med gruppebehandling. Her udarbejdes en skriftlig opgave der består af to dele.  Den ene del beskriver et afsluttet gruppebehandlingsforløb som er udført på baggrund af en evidensbaseret anvendelse af kognitiv gruppebehandling, den anden del er omhandler den studerendes refleksion over egen læring fra det afholdte gruppeforløb.

Ved at give en skriftlig opgave på dette år muliggøres, at de studerende måles i forhold til at kunne planlægge, udføre og måle og evaluere et behandlingsforløb og fremvise deres forståelse for anvendelse af strategier og teknikker, som er passende for en given klientkategori, som modtager behandling. 

År 3 forventes de studerende at have opnået en vis færdighed i at kunne udføre kognitiv terapi og binde teori og praksis sammen i udførelsen af den kognitive teoris teori og metode. Der udarbejdes en både en skriftlig opgave, og der skal afleveres en videooptagelse.

År 4 forventes alle trådene at blive samlet, og de studerende får mulighed for at præsentere den opnåede viden og kompetence i såvel en skriftlig som mundtlig præsentation.

Hver opgave skal afsluttes med de studerendes egne vurderinger af indsats, og hvad de har opnået. Dette indgår i eksaminators overvejelser og tilbagemeldinger. De studerende modtager en skriftlig feedback fra eksaminator og på nogle år også fra en ekstern censor. De studerende har mulighed for at drøfte tilbagemeldingen.

§16.1.1: Indstilling til eksamen
For at kunne indstilles til eksamen kræves det, at den studerende har bestået alle eksamenerne på de foregående år samt har min. 80% fremmøde, målt i timer. Eksamen skal som udgangspunkt tages på det år, den hører til, og kan ikke udskydes til fx sidste år, medmindre der er en god grund til dette. Man kan dog fortsætte på næste år uden eksamen, men opnår så ikke titel af Kognitiv Psykoterapeut fra Wattar Gruppen.

Studerende der ikke består en eksamen, kan indstilles igen to gange.

§16.1.2: Eksamination
Den studerende registreres som udeblevet, hvis eksamensopgaven ikke er afleveret rettidigt uden aftale om udsættelse.

§16.1.3: Sygeeksamen & reeksamen
Hvis eksamen ikke er bestået, kan den studerende efter henvendelse til uddannelsesadministrationen gå til reeksamen. Datoen for eksaminationen fastsættes af Wattar Gruppen. Der kan blive krævet yderligere afgift ved reeksamination.

§16.1.4: Klageadgang
Studerende, der ønsker at klage over karakterer, censor/underviser eller andre forhold ved eksamen, kan henvende sig til uddannelsesadministrationen for flere oplysninger.

§16.1.5: Eksamensbevis
De studerende modtager eksamensbevis efter hvert afsluttet år og bestået eksamen samt et endeligt uddannelsesdiplom, når alle eksaminer er gennemført og bestået.

§16.2: Eksamen – År 1

§16.2.1: Formål
Formålet med årsopgaven er at afprøve og efterfølgende vurdere de studerendes viden, færdig­heder og kompetencer på følgende punkter: 

  • Præsentation af deres nuværende viden om kognitiv terapi og metode
  • At de lærer mere om kognitiv teori og metode ved at blive anmodet om at opsummere deres viden på en præcis og sammenhængende måde
  • Demonstrere at de er bekendt med grundprincipperne i den kognitive teori og metode
  • Fremstille en sagsformulering og beskrive et behandlingsforløb, hvor de dels anvender verbal undersøgelse, og kan beskrive eksempler på dette, og dels anvender adfærdseks­perimenter og kan beskrive eksempler på dette ud fra den sag, de har valgt
  • At de kan dokumentere en evaluering af behandlingens forløb ved at reflektere over deres kliniske praksis, og i en vis udstrækning evaluere hvilke interventioner, der var formålstjenstlige, og hvilke der ikke virkede.
  • Henvisning til læst litteratur i et omfang på ca. 1000 sider.


§16.2.2: Omfang & format
Eksamen for År 1 består af en skriftlig opgave i form af en sagsformulering.

Besvarelsen skal have et omfang på 7-8 sider, svarende til 2000-3000 ord med 1,5 linjeafstand.


§16.2.3: Eksamensopgave
Den studerende skal læse den udleverede case og besvare følgende punkter. Der skal ligeledes refereres til relevant litteratur og den litteraturliste, der henvises til.


§16.2.4: Aflevering
Aflevering af den skriftlige opgave skal ske inden den udmeldte deadline. Aflevering sker elektronisk ved at uploade opgaven til den angivne placering på studieholdets SharePoint. Tidspunkt for aflevering vil fremgå på SharePoint, og den studerende vil modtage en bekræftelse, når opgaven er modtaget. 

Det er udelukkende studieadministrationen samt intern eksaminator og evt. censor, som vil have adgang til filen. Filer på denne placering kan ikke tilgås af andre studerende.


§16.2.5: Bedømmelse
Den skriftlige opgave bliver bedømt af en intern eksaminator og en ekstern censor. Opgaven bedømmes bestået eller ikke bestået.


§16.3: Eksamen – År 2

§16.3.1: Formål
De studerende skal i løbet af året aflevere en skriftlig eksamensopgave, som vedrører gruppeforløbet. Denne opgave har til formål at give de studerende mulighed for at præsentere deres arbejde med kognitiv gruppeterapi ud fra teoretiske og metodiske vinkler.

Det er den studerendes opgave at udføre og beskrive et gruppeforløb i løbet af året, hvor man skal præsentere sine færdigheder i at kunne udføre kognitivt gruppearbejde i praksis. Opgaven kan evt. afleveres parvist, hvis nogle af de studerende arbejder på samme arbejdsplads eller har lyst til at arbejde sammen. 


§16.3.2: Omfang & format
Opgavens omfang kan variere, men forventes at have et samlet omfang på 20 til maksimalt 30 sider med 1,5 linjeafstand.  

Hertil kommer forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag samt 2 siders resume.  Opgaven lægger op til at være en blanding af (renskrevne og overskuelige) arbejdspapirer og en mere formel opgave.

§16.3.2.2: Omfang & format ved to studerende
Det er muligt for to studerende at skrive sammen. Hvis to studerende skriver sammen, skal besvarelsen være på 25-30 sider med 1,5 linjeafstand. 

Hver studerende skal skrive ét selvstændigt kapitel, og evalueringen af gruppeforløbet skal skrives sammen.


§16.3.3: Eksamensopgave
Eksamensopgaven på År 2 lyder som følger: Beskriv processen i et kognitivt gruppeforløb fra planlægningsfase til afslutning.

Den studerende skal vise, at han/hun kan inddrage alle de faser, som undervisningsoplægget lægger op til, som vedrører gruppedannelse, udvikling og afslutning herunder deltagernes evaluering af forløbet, og man skal kunne inkorporere kognitive teoretiske og metodiske overvejelser i dette.

Et gruppeforløb kan tage mange former. Det kan være et kort forløb eller et længere forløb, og der sættes ikke særlige krav til gruppestørrelse; omend en gruppe sikkert skal bestå af ca. 6–8 deltagere, før der kan identificeres proces og struktur. Lader dette sig ikke gøre, kan der startes med færre personer.

Hvis et gruppeforløbet løber over mange mødegange, er der bedre mulighed for at observere gruppeprocesser og struktur og for at arbejde med at anvende gruppeprocessen i terapeutisk øjemed. Men det er ikke et krav. Det vigtigste er, at der forsøges at arbejde med en gruppe under de muligheder der er, på den studerendes arbejdsplads eller der, hvor gruppeforløbet gennemføres.

§16.3.3.1: Krav til indhold
Opgaven skal som minimumindeholde følgende afsnit:

  1. Før gruppestart
    1. Skal inkludere; introduktion til gruppen, herunder introduktion af arbejdsplads, målgruppe og gruppeforløbets placering i organisationen
  2. Gruppestart
  3. Opstilling af individuelle og fællesmål samt gruppemål
  4. Gruppeinterventionsmetoder.
    1. Eksemplificeret beskrivelse og analyse af anvendelse af mindst 4 gruppeinterventionsmetoder (eksempler må gerne være udskrifter af dele af sessioner, men skal også inkludere analyser af disse) og procesanalyse.
  1. Generalisering og afslutning


Sammen med opgaven skal afleveres et resume på 2 sider.


§16.3.4: Aflevering
Aflevering af den skriftlige opgave skal ske inden den udmeldte deadline. Aflevering sker elektronisk ved at uploade opgaven til den angivne placering på studieholdets SharePoint. Tidspunkt for aflevering vil fremgå på SharePoint, og den studerende vil modtage en bekræftelse, når opgaven er modtaget. 

Det er udelukkende studieadministrationen samt intern eksaminator og evt. censor, som vil have adgang til filen. Filer på denne placering kan ikke tilgås af andre studerende.

§16.3.5: Bedømmelse
Den skriftlige opgave bliver bedømt af en intern eksaminator. Opgaven bedømmes bestået eller ikke bestået.


§16.4: Eksamen – År 3

§16.4.1: Formål
Formålet med opgaven er at give den studerende mulighed for at vise sine nuværende færdigheder i at udføre kognitiv terapi og metode i praksis. Derudover skal den studerende demonstrere, at de på reflekterende vis kan sætte deres praksis og valg af evidensbaserede strategier ind i en teoretisk ramme.


§16.4.2: Omfang & format
Der skal afleveres en videooptagelse af en enkelt session, hvor alle nedenstående punkter indgår. Eventuelt kan der afleveres videooptagelser fra 2 sessioner med samme klient.

Optagelsens længde skal være maks. 45 minutter.

Der tages udgangspunkt i en almindelig session. Det vil sige ikke første eller sidste samtale og heller ikke en opsamlingssamtale. Der kan vælge en hvilken som helst sag, men det anbefales, at der vælges en der bedst demonstrere terapeutens færdigheder.

Sammen med optagelsen afleveres en sagsformulering, så eksaminator kan få en ide om klienten samt en teoretisk del, der viser den studerendes evne til at reflektere over de valgte strategiers teoretiske ramme. Den skriftlige aflevering skal samlet have et omfang af ca. 2 sider.

Klientens skriftlige tilladelse til sessionsoptagelsen skal vedlægges ved aflevering.


§16.4.3: Eksamensopgave
Den optagede session skal vise den studerendes evne i forhold til følgende fire punkter på Kognitiv Terapi Skala (Young, J., & Beck, A.T), hvilket også udgør grundlaget for bedømmelsen.

1: Sætte dagsorden

2: Feedback

10: Identificere nøglekognitioner, følelser og adfærd

11: Anvendelse af kognitive forandringsteknikker

Den studerende skal score sin præstation ud fra et udleveret skema, hvor de fire punkter på Beck og Young-skalaen uddybes. Det udfyldte skema vedlægges ved aflevering.

Alle punkter skal være bestået med Ja eller Delvist. Hvis den studerende bedømmer sig selv til Nej, skal den studerende skrive et tillæg (maks. fem linjer), hvor det beskrives, hvad der skulle have været gjort for at opnå Ja eller Delvist.

§16.4.4: Aflevering
Aflevering af video og sagsformulering skal ske inden den udmeldte deadline. Aflevering sker elektronisk ved at uploade video og opgave til den angivne placering på studieholdets SharePoint. Tidspunkt for aflevering vil fremgå på SharePoint, og den studerende vil modtage en bekræftelse, når opgaven er modtaget. 

Det er udelukkende studieadministrationen samt intern eksaminator og evt. censor, som vil have adgang til filerne. Filer på denne placering kan ikke tilgås af andre studerende.


§16.4.5: Bedømmelse
Videoen vil blive bedømt af en intern eksaminator. Opgaven bedømmes bestået eller ikke bestået.

Videoen vil blive bedømt ud fra følgende punkter baseret på Kognitiv Terapi Skala (Young, J., & Beck, A.T):

1: Sætte dagsorden

2: Feedback

10: Identificere nøglekognitioner, følelser og adfærd

11: Anvendelse af kognitive forandringsteknikker

Båndet bliver vurderet af en psykolog i Wattar Gruppen. Hvis eksaminator bedømmer Nej til et eller flere punkter – og den studerende har bedømt sig selv til Ja eller Delvist – bliver den studerende bedt om skriftligt at redegøre for, hvordan vedkommende kunne være sikker på at få et Ja eller Delvist (maks. fem linjer).


§16.5: Eksamen – År 4

§16.5.1: Formål
Formålet med den afsluttende del er at vurdere, om den studerende har nået de samle mål for læringsudbytte. De samlede mål for læringsudbyttet er beskrevet i § 3. Formålet med eksamen er endvidere, at de studerende får lejlighed til at sammenkæde en teoretisk beskrivelse af deres viden og samtidigt demonstrere i praksis med videooptagelse, at de har opnået viden og færdigheder i deres kliniske arbejde som udøvende, kompetente praktikere.

Den afsluttende opgave består af en hovedopgave, hvor den studerendes videnskabsteoretiske, psykologiske og terapeutiske forståelse reflekteres samt en praktisk/klinisk del (praksisopgave).


§16.5.2: Hovedopgaven
I hovedopgaven skal den studerende formidle dokumentation af og forskning i egen praksis samt hvilke psykoterapeutiske teorier og psykologiske begrundelser, der ligger til grund for denne.


§16.5.2.1: Omfang, format & godkendelse
Hovedopgavens omfang skal minimum udgøre 40 normalsider og maksimalt 70 normalsider ekskl. bilag. En normalside er 2.400 anslag inkl. mellemrum, svarende til i alt minimum 96.000 anslag og maksimalt 168.000 anslag. Den studerende skal på forsiden angive antal anslag inkl. mellemrum. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det samlede antal bilag.

Hovedopgaven skal skrives på dansk.

Der stilles krav til at al kildehenvisning sker ved brug af APA. Der kan læses mere om APA her.

Der stilles desuden krav til, at den studerende får formel godkendelse af metode og undersøgelsesdesign, og at dette vedlægges som bilag til opgaven.

Hovedopgaven skal forsynes med en forside. På forsiden skal som minimum fremgå:

  • Titel på opgaven
  • Den studerendes navn
  • Holdnummer
  • Antal anslag


§16.5.2.2: Krav til indhold

Hovedopgaven skal som minimum indeholde følgende afsnit.

Abstract
Dette er et kort resumé af opgaven. Et abstract opsummerer opgavens:

  • Forskningsspørgsmål og formål
  • Metode og analyseresultater
  • Konklusion og perspektivering


Et abstract giver læseren et kort indblik i hvad opgaven handler om, så pågældende kan vurdere, om det er relevant at læse videre. Abstract skrives på et skandinavisk sprog og på engelsk med henblik på at forskningen kan deles med EAP og internationalt.

Indledning
Den studerende skal her introducere læseren til rammerne for opgaven og give et overblik over formålet med den. Det indebærer en præsentation af emnet, problemstillingen og relevans.

Forskningsspørgsmål, problemformulering og hypotese
Opgavens forskningsspørgsmål, problemstilling og hypotese skal være tydeligt markeret i dette afsnit.

Opgavens formål
Opgavens formål handler om at begrunde, hvorfor emnet er interessant og relevant, samt hvad forskningen bidrager med i forhold til problemstillingen.

Forskningsoversigt, kildeanalyse & litteraturgennemgang
I dette afsnit skal det være tydeligt, at den studerende forholder sig aktivt til en nutidig debat om emnet og eksisterende viden om andre forskeres resultater af lignende undersøgelser, samt hvordan emnet ellers er behandlet inden for faget.

Videnskabsteori & teori
I afsnittet om videnskabsteori og teori indledes med at tydeliggøre den valgte tilgang til de forskellige videnskabsteoretiske retninger, der ser forskelligt på, hvad videnskab er (eller burde være). Her kan den studerende sætte fokus på ontologiske forståelser (hvordan noget eksisterer) og epistemologiske grundlag (antagelser om verden og hvordan vi forstår den). Videnskabsteoretiske retninger er fx socialkonstruktivisme, positivisme, hermeneutik, fænomenologi eller pragmatisme.

I teoriafsnittet skal der redegøres for den teori, der anvendes i opgaven. Der skal sættes fokus på den teori, der anvendes til at besvare forskningsspørgsmålet i analysen. Her skal den studerende sætte fokus på, hvad der kan støtte undersøgelsen og analysen som en del af argumentationen.

Metodevalg & undersøgelsesdesign
I dette afsnit skal den studerende begrunde valg af metode og undersøgelsesdesign. Der bør inkluderes metodekritik (hvad kan jeg få at vide eller ikke få at vide ved at bruge netop denne metode?) samt underafsnit om etiske overvejelser og databehandling.

Analyse
I dette afsnit skal det være tydeligt, at den studerende selvstændigt kan besvare forskningsspørgsmålet, problemformuleringen og hypotesen ved at fremlægge samtlige belæg for opgavens samlede påstand.

Diskussion
I dette afsnit skal den studerende både kritisere og forsvare egen undersøgelse fra et fagligt og metodisk perspektiv. Resultaterne skal diskuteres i forhold til forskningsspørgsmålene og til den teori og debat indenfor faget/emnet, som blev beskrevet i forskningsoversigten, kildeanalysen og litteraturgennemgangen. Herefter følger en kritik af muligheder og begrænsninger ved de anvendte metoder, fx hvad det var muligt at få at vide eller ikke få at vide ved at anvende disse metoder. Metodekritikken indebærer også diskussion af eventuel biases i undersøgelsen og af, om resultaterne kan generaliseres eller ej. Sluttelig diskuteres den kliniske anvendelse af resultaterne.

Konklusion & perspektivering
Konklusionen opsummerer resultaterne og viser, hvorfor opgaven er relevant. Den skal indeholde et velformuleret svar på det forskningsspørgsmål, der er undersøgt, og afrundes med en perspektivering.

Kilder & litteraturliste
Opgaven skal vedlægges en litteraturliste, hvor alle anvendt kilder angives. Kilder og litteraturliste skal ske ved brug af APA. Der kan læses mere om APA her.

Bilag
Bilag skal indeholde en godkendelse af metode, undersøgelsesdesign og etiske overvejelser samt databehandling og informeret samtykke.

§16.5.3: Praksisopgave
Praksisopgaven lyder som følgende: En klient præsenteres, skriftligt og i praksis.

§16.5.3.1: Omfang & format
Der skal afleveres en videooptagelse af en enkelt session. Optagelsens længde forventes at være ca. 50 minutter. 

Sammen med optagelsen skal den studerende aflevere en sagsformulering på ca. 1,5 side, så eksaminator og censor kan få en ide om klienten.

Klientens skriftlige tilladelse til sessionsoptagelsen skal vedlægges ved aflevering.

§16.5.3.2: Krav til indhold
Der tages udgangspunkt i en almindelig session. Det vil sige ikke første eller sidste samtale og heller ikke en opsamlingssamtale.

Den optagede session skal vise den studerendes evne i forhold alle 13 punkter på Kognitiv Terapi Skala (Young, J., & Beck, A.T), hvilket også udgør grundlaget for bedømmelsen. Hvis den studerende ikke kan optage en samtale, hvor alle punkterne er inkluderet, skal der gives begrundelse for, hvorfor det ikke kunne lade sig gøre.

Den studerende skal score sin præstation ud fra et udleveret skema, hvor de 13 punkter på Beck og Young-skalaen uddybes. Det udfyldte skema vedlægges ved aflevering.


§16.5.4: Aflevering
Aflevering af både hovedopgave samt praksisopgave skal ske inden den udmeldte deadline. Aflevering sker elektronisk ved at uploade video og hovedopgave til den angivne placering på studieholdets SharePoint. Tidspunkt for aflevering vil fremgå på SharePoint, og den studerende vil modtage en bekræftelse, når opgaven er modtaget. 

Det er udelukkende studieadministrationen samt intern eksaminator og evt. censor, som vil have adgang til filerne. Filer på denne placering kan ikke tilgås af andre studerende.


§16.5.5: Bedømmelse
Både hovedopgaven samt praksisopgaven bliver bedømt af en intern eksaminator (en af Wattar Gruppens psykologer) og en ekstern censor.

Både den interne og eksterne bedømmelse vil ske inden afslutning af undervisningsåret. Opgaver, der afleveres efter deadline, bliver bedømt efter afslutningen af undervisningsåret.

§16.5.5.1: Hovedopgaven
Hovedopgaven bedømmes ud fra 7-trinsskalaen.

§16.5.5.2: Praksisopgaven
Praksisopgaven bedømmes bestået eller ikke bestået.

Praksisopgaven vil blive bedømt efter Kognitiv Terapi Skala (Young, J., & Beck, A.T), hvor de studerende bliver vurderet ud fra følgende punkter:

  1. Sætte en dagsorden
  2. Fremkalde patientfeedback
  3. Samarbejde
  4. Effektiv anvendelse af tiden og måden at gå frem på (”pacing”)
  5. Empatiske færdigheder
  6. Interpersonel effektivitet – om at fremkalde passende følelsesmæssigt udtryk
  7. Professionalisme/etiske praksisstandarder
  8. Anvendelse af ”Guided discovery” – sokratisk dialog
  9. Sagsformulering
  10. Identifikation af nøglekognitioner, følelser og adfærd
  11. Anvendelse af kognitive teknikker
  12. Anvendelse af adfærdsteknikker
  13. Brug af hjemmearbejde, på en skala fra 0-6


Der skal som udgangspunkt scores mindst 3 på alle punkter ud fra ovennævnte skala for at bestå, og den studerende vil blive bedømt bestået/ikke bestået på baggrund af dette. I særlige tilfælde kan en scoring på 2 eller 2,5 på et eller flere enkeltstående punkter blive accepteret ud fra den studerendes scoring på skalaens øvrige punkter og en vurdering af præstationen som helhed. Dog er det et krav, at punkterne 8 (Sokratisk dialog), 10 (Identifikation af nøglekognitioner, følelser og adfærd) samt 11 (Kognitive teknikker) hver er bestået med minimumscore 3.

Hvis den studerende ikke består, vil vedkommende dels få skriftlig feedback i forhold til de punkter, der skal arbejdes mere med, og der bliver stillet en tillægsopgave med henblik på at bestå eksamen.

Indeværende studieordning er godkendt og træder i kraft den 1. august 2024, og er gældende for nye studerende, som starter på uddannelsens År 1 efter denne dato.

Studerende, som har påbegyndt deres uddannelse før denne dato, gennemfører i udgangspunktet deres uddannelse efter den studieordning, som var gældende ved opstartstidspunktet. I dialog med studieadministrationen samt uddannelsens faglige ledelse, kan dog tilrettelægges overgangsordninger, så studerende, som er påbegyndt deres uddannelsen på en tidligere gældende studieordning, kan gennemføre deres uddannelse efter indeværende studieordning.

Ingen ændringer foretaget.

Der tages forbehold for eventuelle fejl og ændringer.

ØNSKER DU AT MODTAGE DEN FULDE STUDIEBESKRIVELSE?

Udfyld blanketten, så sender vi dig den fulde studiebeskrivelse hurtigst muligt.

Wattar Gruppen nyhedsmail

Hold dig opdateret

Tilmeld dig Wattar Gruppens nyhedsmail og hold dig opdateret på vores online fyraftensmøder, nyeste artikler, kommende arrangementer og meget mere. 

Verified by MonsterInsights