Evaluering af Mentoruddannelsen

Tidligere studerende, som har gennemført Wattar Gruppens 6-ugers Kognitiv Mentor-uddannelse, har deltaget i en undersøgelse, hvor de har besvaret spørgsmål omkring uddannelsen. Formålet med mentorkurset er at give deltagerne viden, færdigheder og kompetencer til at kunne varetage et job som mentor og til at kombinere deres faglighed med mentorfunktionen. Spørgsmålene omhandler, hvorvidt deltagerne har opnået disse kompetencer, og hvordan disse er kommet i spil i forhold til deres jobsøgning.

Beskæftigelsesmuligheder

75 % af de studerende er efter uddannelsen kommet i arbejde indenfor et år. Det fremgår også, at uddannelsen har gjort deltagerne klar til at varetage deres nuværende stilling, hvor de i høj grad anvender den viden, de har tilegnet sig igennem uddannelsen. Mentoruddannelsen har en bred anvendelighed, og deltagerne besvarer, at uddannelsen også har udvidet deres jobhorisont. Den har gjort dem i stand til at søge job, der ikke tidligere var i deres søgefelt. 41 % af deltagerne er nu beskæftiget med mentorering og rådgivning. 20 % arbejder med områder indenfor pædagogik og sygepleje.

Kompetencer

Et bærende element i mentoruddannelsen er den motivationsskabende dialog. Vi lægger fokus på dialogteknikker som et redskab til at opnå disse færdigheder. Uddannelsen har forbedret deltagernes evner til at kommunikere og samarbejde. 80 % af deltagerne besvarer, at de i nogen eller høj grad har forbedret deres kompetencer til at kommunikere og samarbejde igennem mentoruddannelsen.

Du kan læse mere om uddannelsen her