Motivationsbalancen

Et visuelt kognitivt redskab til at undersøge unges motivation for udvikling og forandring


Mange elever med funktionsnedsættelser har udfordringer med de eksekutive funktioner, herunder hukommelse, opmærksomhed, planlægning og prioritering. Sådanne problemer kan gøre det svært at strukturere skoleopgaver og det kan også være svært for den unge at forstå og italesætte på hvilke områder de oplever udfordringer og begrænsninger.  

Ved at anvende visuelle redskaber i en samtale, forøges den unges engagement og forståelse fordi billeder gør det lettere for os alle at identificere og skabe overblik over hvad der sker i og omkring os og i os

Motivationsbalancen er et kognitivt redskab, som kan anvendes når man skal støtte den enkelte elevs motivation for udvikling og forandring eller opnåelse af et bestemt mål. Redskabet giver også et sprog så man kan tale sammen om lav motivation – eller ambivalens.

 
Motivationsbalancen

Om motivation

En afgørende del af motivation er forholdet mellem troen på egen mestringsevne og den værdi, vi tillægger en given opgave eller aktivitet. Motivationsbalancen består af to akser, hvor den ene repræsenterer, hvor vigtigt forandring er for personen, og den anden repræsenterer i hvor høj grad personen tror på at de kan mestre forandring.

Troen på mestring refererer til den tillid, vi har til vores evner til at kunne gennemføre en opgave eller overvinde en udfordring. Når vi tror på, at vi kan lykkes, er vi mere tilbøjelige til at engagere os og yde en indsats. Hvis vi modsat tvivler på vores evner, kan det resultere i passivitet eller undgåelse.

Vigtigheden af opgaven handler om, hvor meget værdi vi tillægger det at have løst opgaven eller selve opgaven. Hvis vi ser opgaven som betydningsfuld, bliver vi mere motiverede til at investere tid og energi i at løse opgaven og kan opnå succes. Hvis vi ikke ser nogen værdi i opgaven, falder vores motivation betragteligt; uanset vores tro på egen mestring.

Motivation opstår således, når der er en balance mellem disse to faktorer. Høj tro på egen mestring kombineret med en stærk opfattelse af opgavens vigtighed, fører til høj motivation. Dette forhold kan forklare, hvorfor nogle mennesker går efter udfordrende mål og arbejder utrætteligt, mens andre undgår selv mindre opgaver.

For at fremme motivation er det derfor essentielt at styrke både troen på mestring og opgavens betydning. Gennem opmuntring, træning og anerkendelse kan vi styrke vores mestringstro, mens en klar forståelse af formålet og konsekvenserne af vores handlinger kan øge opgavens værdi. Når disse elementer er på plads, er motivation ikke blot en følelse, men en stærk drivkraft for handling.

Motivationsbalancen i praksis

Ivan har ikke fået afleveret en opgave og siger, at han slet ikke kan komme i gang. Sammen ønsker I at udforske, hvad der forhindrer ham i at lave opgaven. I kigger på motivationsbalancen og du spørger ind til hans motivation, når han tænker på at skulle starte på opgaven. Han siger, at den er uden for figuren, altså i minus (han har heldigvis god humor). Du spørger til, hvor vigtigt det er for ham at lave opgaven, og her svarer han 9 – altså virkelig vigtigt. Han ved nemlig godt, at hans skriftlige fravær er alt for højt. Efterfølgende spørger du ind til hans tro på, om han fagligt kan udføre opgaven, altså hans forudsætninger til at løse den. Og her svarer han, at han kender teorien, men slet ikke ved, hvordan han skal komme i gang. Så måske ligger den på 3. Nu har I et udgangspunkt til at undersøge, hvad der skal til for, at han kommer længere op i troen på, at han kan lave opgaven.

Ved at bruge den udfyldte motivationsbalancemodel som udgangspunkt for jeres samtale, bliver udfordringer og styrker konkrete, og den visuelle model understøtter og hjælper jer begge med at fastholde fokus igennem hele samtalen.

Spørgsmål du kan stille, når du arbejder med motivationsbalancen

  • Hvor meget tror du på, du kan løse denne opgave?
  • Hvilke kompetencer har du, der bevirker at du ligger her (hvis ikke på nul)?
  • Hvor vil du gerne ligge?
  • Hvad kan du gøre for at komme højere op?
  • Hvad kan jeg gøre for at hjælpe dig, så du bedre kan løse opgaven?
  • Hvor vigtig er opgaven for dig?
 
Motivationsbalancen er ét blandt mange anvendelige kognitive redskaber, der bliver præsenteret på vores Lærermentor & SPS kursus.
 
Wattar Gruppen nyhedsmail

Hold dig opdateret

Tilmeld dig Wattar Gruppens nyhedsmail og hold dig opdateret på vores online fyraftensmøder, nyeste artikler, kommende arrangementer og meget mere. 

Verified by MonsterInsights